Workshops

Uit een veel groter aanbod aan beschikbare workshops kozen Samenwerkingsverband Passage en Vuur&Vlam voor het eerste MeeMaakEvent uiteindelijk voor de volgende workshops:

1. De kracht van verhalen
(Roos Sohier en Mariëlle Hornstra van TEDxYouth Brabant)

Tijdens deze workshop gaven de organisatoren van TEDxYouth Brabant hun kijk op de kracht van verhalen en maakten ze deelnemers via een oefening bewust van de invloed van verhalen en hoe zij ieder voor zich de beweging van niet naar wel kunnen maken. Workshopdeelnemers werd gevraagd naar hun eigen verhaal, een ervaring die voor hen voelde als een moment van trots, succes, een overwinning, een prestatie. Waarom was dit moment zo belangrijk en wat is hun eigen aandeel geweest in het succes? Daarvoor werden deelnemers uitgenodigd plaats te nemen op de rode TEDx stip om hun verhaal te delen met de aanwezigen. Dat leverde heel wat mooie, passievolle verhalen van mensen uit het onderwijs op. Tot slot was het podium voor Shaun Figaroa, ook spreker bij de eerste TEDxYouth-editie in Brabant. Het verhaal van een, voor velen 'afgeschreven' jongen, die dankzij zijn muzikaal talent toch een succesverhaal kan vertellen:



2. Exnovatie
(door Jessica Mesman van de Universiteit van Maastricht & Martijn Galjé van Beter Functioneren)

Het onderwijs wordt gekenmerkt door een voortdurend proces van innovatie. Daar is niks mis mee, vindt de universitair hoofddocent Jessica Mesman, maar het is volgens haar maar de helft van het verhaal. Zij pleit voor meer aandacht voor exnovatie: het onderzoeken naar wat al goed gaat, wie daar voor verantwoordelijk is/zijn en hoe je ook die kennis & kracht vervolgens kunt benutten voor een verbeterslag. Daarbij maakt ze graag gebruik van zogenaamde video reflexiviteit: aan de hand van video-opnames in de dagelijkse praktijk ontdekken mensen al kijkend wat er vooral allemaal al goed gaat en hoe dat komt. Tijdens deze workshop waren de deelnemers zowel acteurs in zo'n video als het publiek voor de positieve feedback. Jessica Mesman werkt tot nu toe vooral in de zorgsector, maar wil nu samen met o.a. Vuur&Vlam en Martijn Galjé haar kennis en kunde op het gebied van Exnovatie een plek in het onderwijs geven.

3. Relaxx 
(door aandachtsactivist Helma Ton)

Als ervaren bestuurder in het publieke domein en oud-burgemeester weet Helma Ton als geen ander wat het betekent onder druk te werken en wat dat met een mens kan doen. Zij is in ons land toonaangevend als het om mindfulness gaat en heeft daarvoor een eigen app en cursus(centrum) ontwikkeld. Ook de deelnemers aan deze workshop gaf zij een aantal tools om stress de baas te worden. Bijvoorbeeld door het eenvoudig toepassen van wat op onderstaand kaartje staat (het helpt je om je uit je hoofd in het moment te brengen):

Bij een andere oefening werd de groep verdeeld in tweetallen, die op fluisterafstand van elkaar gingen zitten. De opdracht: een van de twee begint spontaan een verhaal te vertellen (Helma Ton: 'Wat je vertellen wilt, ligt al klaar'). De ander luistert uitsluitend, let en reageert niet op de inhoud, maar neemt alleen waar: wat zie je bij de ander gebeuren? En dat doe je bij voorkeur met zachte ogen en vooral vriendelijk. Na enkele minuten vertelt degene die heeft geluisterd, wat is waargenomen, zonder daar duiding aan te geven. Dan is de ander aan de beurt om te vertellen wat er met hem of haar gebeurde. Vervolgens wordt van rol gewisseld.

Helma is ook initiator van het project Het Dikke Dak, dat is een hospice voor daklozen in Amsterdam. Meer over haar is te vinden op http://helmaton.nl








4. Groeien door te delen 
(door filmmaker Wim Jongedijk)

De Amsterdamse filmmaker Wim Jongedijk gaf een zogenaamde meeDEELworkshop: samen met de deelnemers richtte hij een YouTube onderwijskanaal in op basis van het vertrekpunt 'Groeien is delen' (waarde-uitwisseling) én de kernvragen: wanneer heeft zo'n initiatief waarde, wat wil je dat er te vinden is, wat wil je delen en waar vind je die content? Oftewel: hoe deel je een inspirerende ervaring authentiek via de social media? Van Wim is zowel op YouTube als vimeo.com werk te zien.

5. GeenSchool 
(door Wiebe Broekema)



Eind januari werd de vmbo-locatie Brandenberg in een week tijd helemaal qua leer- en leefomgeving met nauwelijks financiële middelen gepimpt. Dat gebeurde onder leiding van de mensen van GeenSchool, een enthousiaste docent (Jos van Mil) en werd ondersteund door de TalentenAcademie van SVO|PL (dat is de onderwijskoepel waarvan Brandenberg deel uit maakt). Lees hier alles over dit project met een niet voor mogelijk gehouden eindresultaat, ook in de hoofden van docenten, onderwijsondersteuners, ouders en vooral leerlingen.


Wiebe Broekema, zelf namens GeenSchool een van de begeleiders tijdens deze week, maakte voor de deelnemers op het MeeMaakEvent de vertaalslag naar hun schoolpraktijk. Centrale vraag: wat zou jij graag aan de leer- en leefomgeving van jouw school willen veranderen, ook als je geen geld zou hebben? Hoe kun je zo'n droom dan toch verwezenlijken?

6. De Verbindingstafel
(door Gerrit Snijders)


Het MeeMaakEvent was volgens Samenwerkingsverband Passage ook een uitstekend moment om het afscheid te vieren van haar directeur José Dankers. Voor dat doel werd er onder leiding van Gerrit Snijders in zijn workshop voor José een zogenaamde verbindingstafel gemaakt van stukjes resthout die elke deelnemer had meegenomen. Losse latjes zonder waarde vormden samen een nieuw waardevol geheel. Er ontstonden letterlijk en figuurlijk nieuwe verbindingen, met als resultaat een tafel met een verhaal als prachtig afscheidscadeau. Gerrit Snijders (45) is dus een meubelmaker met een droom: hij wil iedereen weer aan tafel hebben. Een filmpje en een uitleg over de achtergronden van de verbindingstafels zijn te vinden op: http://bijzonderetafel.nl/ 

7. Gave dingen doen in het onderwijs 
(door Jan Jaap Klomp)

Deze workshop zou in eerste instantie worden gegeven door Petra Smolders. Hoe zij in een workshop vorm geeft aan 'Gave Dingen Doen in Onderwijs' is te lezen op haar blog.'. Samen met de deelnemers werkte hij in een soort brainstormsessie uit hoe je een gaaf (onderwijs)idee kunt omzetten in een daadwerkelijke actie. 
Door ziekte moest op de dag zelf de workshop worden overgenomen door Jan Jaap Klomp, die in de onderwijswereld werkt als 'Digidelver'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten